Sonata Forums banner

Het 2.4L dilemma: leg me alsjeblieft de motorproblemen uit

40K views 10 replies 3 participants last post by  Cessna170B  
#1 ·
Ik erf een Sonata uit 2015 met slechts 27.000 mijl van een familielid. De auto is door de dealer onderhouden volgens het boekje en verkeert verder in bijna nieuwstaat.

Ik ben bezorgd over de levensduur en duurzaamheid op lange termijn van de 2.4L. Ik reis veel en de gedachte dat een motor 500 mijl van huis tijdens een roadtrip zou kunnen uitvallen, is een beetje eng.

Dus ik probeer te beslissen of ik de auto wil houden of wil inruilen voor een Toyota of Honda.

Als ik de auto houd, zal ik de olie vaker verversen dan de fabriek aanbeveelt (ongeveer elke 3500 mijl) en ik zal een Wix/NAPA oliefilter gebruiken, dat van topkwaliteit is.

Ik zal ook alles leren wat ik kan om de auto verder te onderhouden en te verzorgen.

Dit is wat ik tot nu toe denk te begrijpen over de betrouwbaarheidsproblemen van de 2.4L.
Voel je vrij om eventuele fouten hier te corrigeren of iets toe te voegen waarvan je denkt dat ik het moet weten:

1) De meeste problemen waren met de modeljaren 2011 – 2014. Dit was tijdens de opstart van de fabriek in Alabama en is het gevolg van het feit dat de krukassen na de bewerking niet goed werden ontbraamd.

2) Modeljaren 2011 – 2014 vallen onder de fabrieksrecall.

3) Latere jaren hebben geen last van dit specifieke probleem, aangezien Hyundai de bewerkingsproblemen met de interne motoronderdelen heeft gecorrigeerd toen ze de fabriek in Alabama opstartten.

4) Latere 2.4L-motoren zijn nog steeds niet de meest duurzame motoren ter wereld en hebben nauwkeurige zorg nodig om te overleven, vooral door de olie te verversen en het oliepeil op het juiste niveau te houden.

5) Deze auto's zijn zo ontworpen dat het verwijderen en vervangen van de motor snel en eenvoudig is, in vergelijking met veel auto's die tegenwoordig op de markt zijn.

6) Er zijn momenteel niet genoeg vervangende motoren beschikbaar om aan de vraag te voldoen, en dealers hebben auto's van klanten op het terrein staan die wachten op een nieuwe motor onder garantie.

Vraag:
Wat is de garantie op de motor voor een model uit 2015?

Bedankt aan iedereen die me hier kan helpen.

#2 · (Edited)
Trouwens... Ik heb kant-en-klare originele (plastic) oliecontainers gehad die lekten, waardoor er een enorme puinhoop in mijn kofferbak ontstond.

Jaren geleden begon ik flessen te gebruiken die gemaakt zijn voor kampeerkachelbrandstof om een voorraad olie in de auto te vervoeren.
Deze flessen zijn gemaakt van aluminium met een schroefdop.
Deze flessen zijn gemaakt om kampeerkachelbrandstof in rugzakken, enz. te vervoeren en ze zullen nooit lekken.
Je kunt ze in 1/2-liter en 1-liter formaat kopen bij REI of andere outdoor retailers.

MSR is een populair merk.

#3 ·
De meeste van uw vragen kunnen worden beantwoord door te googelen naar "Hyundai Engine Settlement". Hier is echter een korte samenvatting:

Hyundai beweert dat een fabricagefout van de motor ervoor zorgde dat de motoren van de Sonata-modellen uit 2011-2014 voortijdig defect raakten. Vaak werd dit defect voorafgegaan door een kloppend geluid, gevolgd door het vastlopen van de motor, vaak rond de 70.000 mijl.

In een class action lawsuit stemde Hyundai ermee in om defecte motoren te vervangen in Sonata's uit 2011-2019 die een specifieke foutcode vertonen, op voorwaarde dat de eigenaar een software-update voor de klopsensor had. U komt niet in aanmerking voor de motorvervanging zonder deze gratis update van Hyundai-dealers.

Een Koreaanse klokkenluider beschuldigde dat het geen probleem is met de motorassemblage, maar een constructiefout die de motorstoringen veroorzaakt, met name onvoldoende drijfstanglagers. De motorproblemen treffen ook enkele Kia-modellen.

Mijn lokale Hyundai-dealer heeft zijn achtertuin vol met Sonata's die wachten op nieuwe motoren - meestal 2011-2014, maar ook latere modellen. Over het algemeen, zo is mij verteld, is de wachttijd voor een vervangende motor ongeveer vier weken.

De motorgarantie voor dit specifieke defect is "levenslang", hoewel u uw dealer zou moeten vragen wat Hyundai's definitie van dat woord is.

Ik, net als u, rijd veel in afgelegen gebieden zonder mobiele dekking. Ik maakte me zorgen over het verliezen van de motor op een afgelegen plek. Uiteindelijk besloot ik mijn 2011 Sonata in te ruilen voor een 2019 en die auto vervolgens in te ruilen voor een ander merk.

U kunt waarschijnlijk goed zaken doen met uw auto als inruil, maar aan de andere kant van de deal zult u te maken krijgen met opgeblazen prijzen en lage voorraden. Moeilijk te zeggen wat te doen. Als u inruilt, moet u waarschijnlijk naar een auto met meer kilometers of kleiner van formaat. U zult de rust en het comfort van de Sonata missen.

Voor de goede orde, ik heb een theorie over de motorstoringen. Als we naar de rapporten kijken, draaien de motoren goed zonder olieverbruik tot ongeveer 70.000 mijl, wanneer ze enorme hoeveelheden olie beginnen te verliezen en dan vastlopen als het niet wordt opgemerkt.

Mijn 2011 Sonata had een perfecte motor tot 75.000 mijl, toen ik merkte dat hij olie verloor. Ik verving de PCV-klep en het olieverbruik stopte. Mijn theorie is dat een verstopt PCV ervoor zorgt dat de motor snel olie verliest, wat door de eigenaar niet wordt opgemerkt totdat er catastrofale slijtage optreedt en uiteindelijk defect raakt.

Ik geloof dat de interne hoge druk van de GDI-motor een sneller dan gemiddeld olieverbruik veroorzaakt met een verstopt PCV. Vervang hem om de 50.000 mijl. Duurt vijf minuten en 10 dollar.

Mijn oude Hyundai-servicemonteur, die ik vertrouw, zei dat de kapotte motoren die hij ziet, afkomstig zijn van auto's met slechte onderhoudsgegevens. Hij gelooft niet in de aanbeveling van Hyundai om 7.500 mijl tussen olieverversingen te rijden. Olie breekt af en raakt veel eerder verontreinigd.

Het klinkt alsof u uw auto uitzonderlijk goed onderhoudt. Voor mij zou ik het risico nemen om 100.000 mijl te rijden en tegelijkertijd mijn centen en dubbeltjes te sparen voor een nieuwe auto in de toekomst. Met de levenslange garantie zult u geen vreselijke financiële klap krijgen als de motor het begeeft. Zolang u in de bewoonde wereld bent als u hem verliest.

Ik hoop dat dit u helpt bij het nadenken.

#5 ·
Nog een gedachte die ik nog niet heb zien uitvoeren. Bij de volgende olieverversing een beetje gebruikte olie bewaren en opsturen voor analyse. Als het rapport geen ongebruikelijk metaal in de olie aantoont, denk ik dat je de auto met vertrouwen kunt houden. Als het rapport overmatig drijfstanglagermateriaal teruggeeft, dan ....

#6 · (Edited)
@Cessna170B,

Dat is de moeite waard. Zeer goed gedacht!

Ik waardeer uw overweging.

Ik heb onlangs vernomen dat NAPA-oliefilters niet langer door Wix voor hen worden gemaakt.
Om Wix te krijgen, moet je ze elders kopen onder de naam Wix.
Ze zijn verkrijgbaar bij Amazon- of Oriellys-winkels.

Ik heb ooit een display gezien van 6 - 7 veelvoorkomende automobieloliefilters, opengesneden om de interne materialen en constructie te onthullen. Het merk Wix sprong er duidelijk uit als de beste van allemaal.

Sommige andere waren zo duidelijk goedkoop gemaakt dat ze eng waren... Fram, bijvoorbeeld.

#8 ·
Ik heb een Sonata uit 2012 met de 2.4L motor. Ik bereikte 131.000 mijl voordat de motor zichzelf vernietigde. Ik onderhoud mijn Sonata met olie- en filterwissels om de 5.000 mijl. Het waren twee weken, een leenauto van de dealer en een nieuwe motor. En blijkbaar heeft de motor nog steeds garantie zolang ik hem bezit. Toch... Ik denk dat er een Infiniti in mijn toekomst zit.

#9 ·
Ik vraag me af of Hyundai heeft gekeken naar motorstoringen met betrekking tot het type olie en oliefilter dat wordt gebruikt.

Oliefilters zijn behoorlijk geavanceerde apparaten met terugslagkleppen, specifieke drukken, volume per seconde en voorgeschreven filtratie. Ik verloor een motor in een '81 Ford Mustang toen het oliefilter faalde.

Sindsdien heb ik alleen nog maar OEM-apparatuur gebruikt.

#10 ·
Heb gisteren een olieverversing gehad, met een Wix-filter.

Toen ik de bon voor de olieverversing kreeg, merkte ik vlak voor het wegrijden dat de bon een aantekening bevatte voor de initiële controle van het niveau bij het binnenbrengen van de auto. Het was ingevoerd als "een liter te weinig".
De auto heeft pas 28.000 mijl gereden en ik had het de dag ervoor gecontroleerd.

Ik vroeg het en de technicus die het inspecteerde, zei dat het in feite vol was toen ik binnenreed.
Ze hadden het verkeerd op de bon ingevoerd!

Ik heb ze een gecorrigeerde bon laten geven.
In de toekomst zal ik het zelf controleren vlak voordat ik de olieverversingswinkel binnenrijd.

This post has been deleted